Gdynia museum

09 apr 2016
Lars
Arenden

Vandaag moesten we op de fiets naar scouting komen, dat was omdat we ergens naartoe gingen en het eigenlijk te ver was om te lopen. Ook vandaag begonnen we zoals altijd met het hijsen van de vlag, vandaag waren de arenden aan de beurt. Na het hijsen van de vlag legde pieter uit wat we gingen doen. Deze week kregen we een rondleiding in het legermuseum (het gdynia museum), maar voor we daar waren moesten we eerst nog een stukje fietsen naar het museum toe. Aangekomen bij het museum zetten we onze fietsen weg en gingen naar binnen. Daar kregen we een rondleiding met uitleg over de Tweede Wereldoorlog. Zo werd ons ook verteld dat de namen van de geweren te maken hebben met het jaar waarin ze zijn gemaakt. Ook hebben we gezien en gehoord hoe ze vroeger aan de mensen lieten weten dat er gevaar was, dat deden ze met een soort rad waar dan het geluid uit komt dat je ook hoort als ze het luchtalarm hier testen. Toen de rondleiding eigenlijk was afgelopen konden we nog op de foto met een gasmasker en een geweer. Maar toen was er nog een verrassing, we mochten namelijk  we nog in een legerjeep zitten en werden er foto’s gemaakt. En op het allerlaatste mochten we nog in een pantservoertuig zitten, dat maakte de meeste indruk op de kinderen. Voordat we weer naar huis gingen fietsen mochten we nog even het lammetje zien dat pas was geboren. Toen alles klaar was fietsten we weer terug naar de scouting en werd de vlag weer naar beneden gehaald. Als dat ook gebeurd was mocht iedereen weer naar huis.