Thema

Het themaverhaal van de welpen is gebaseerd op het Jungleboek van Rudyard Kipling.

Themafiguren

Mowgli is opgegroeid bij de wolven in de jungle. Hij is nergens bang voor en begrijpt de talen van alle dieren. Baloe de beer is zijn grootste vriend en leraar. Van hem leert hij de wetten van de jungle. Maar Shere Khan de tijger trekt zich helemaal niets aan van deze wetten. Hij wacht zijn kans af om Mowgli te grijpen. Shanti komt uit Haveli, het mensendorp aan de rand van de jungle. Ze spelen vaak samen. Mowgli leert haar alles wat hij weet over het leven in de jungle. En Shanti op haar beurt leert Mowgli alles over de mensen.

Mowgli_scouting_axel_jungle_book_welpen
Mowgli

baloe_scouting_axel_jungle_book_welpen2
Baloe

Shere-khan_scouting_axel_jungle_book_welpen
Shere-Khan

Shanti_scouting_axel_jungle_book_welpen
Shanti

De dieren van de jungle

In de jungle leven nog een heleboel andere dieren. Mowgli en Shanti kennen ze allemaal. Als jij welp wordt bij onze scoutinggroep speel je samen met Mowgli en Shanti in de jungle en ontdek jij ook dat al die dieren zo hun eigen karakter hebben, eigenlijk net als mensen.

posterjungledieren_met_namen_scouting_axel_welpen_

Jungle plattegrond

In de jungle zijn verschillende plekjes te vinden waar de dieren allerlei soorten avonturen beleven. Bij de welpen hebben we natuurlijk geen echte jungle, maar we doen gewoon net alsof. We hebben een prachtig lokaal in ons gebouw, een plein en speelveld en bovendien een groot bos vlak in de buurt. En willen we onder de mensen zijn, dan lopen we Axel in.

plattegrond jungle

Bij de raadsrots praten we met elkaar als er bijvoorbeeld problemen zijn of als we wijze raad nodig hebben. Alle dierenproblemen worden hier opgelost door goed naar elkaar te luisteren en te leren van elkaar. In het wolvenhol is het altijd veilig. Het is de plek waar we thuis zijn en lekker kunnen kletsen met vrienden en vriendinnen. Hier hoeven we nergens bang voor te zijn en kunnen we uitrusten na weer een spannend avontuur. Zin in een potje ravotten? Willen we eens lekker een actief spel doen met elkaar? Dan moeten we op de Khaali Jagah vlakte zijn. Bij de Nishaani plaats oefenen we met het maken van een vuurtje en andere echte scoutingtechnieken. Een spannende speurtocht maken, moeilijke knopen leren, een minivlot bouwen, het kan hier allemaal. In het mensendorp Haveli is alles wat we in de jungle niet kunnen vinden.

Huizen, straten, parken, wegen en vooral mensen met hun eigen gewoonten en gebruiken. Er gaan allerlei verhalen rond over de Emaarate ruïne. Is het een kasteel geweest? Of een oude tempel misschien? Of toch een fort? Je vindt er in ieder geval allerlei dingen die reizigers uit verschillende landen achtergelaten hebben. Ben je graag in de natuur bezig? Ga dan mee naar de Talaab poel op zoek naar grote en kleine dieren en planten. Welpen zijn goed voor de natuur, staat in onze welpenwet. De meeste welpen spelen ook graag in de natuur. Houd jij ervan om lekker te knutselen of te verven? Ben je een danser, een toneelspeler of een zanger? Dan is er in de Guha grotten van alles voor je te doen. Doe met ons mee en leef je uit!

Openen en Sluiten

Als je bij ons komt spelen, zul je merken dat we altijd op dezelfde manier onze draaidag openen en weer afsluiten. Alle welpen in Nederland doen dit zo.
Aan het begin van de draaidag gaan we in een kring staan en zeggen we de rijm hiernaast. We maken er nog allerlei bewegingen bij, maar dat leer je vanzelf.

Als we weer naar huis gaan, staan we opnieuw in de kring en zeggen we:
We verlaten nu de jungle, maar komen zeker terug! Yalahi!

We zijn weer in de jungle,
we gaan op avontuur,
doen supergave dingen,
iets anders ieder uur,
slingeren aan lianen,
trotseren de rivier,
speuren door de jungle,
zijn vriend van mens en dier.
Yalahi!

De installatie

Om een echte welp te worden, moet je nog geïnstalleerd worden. Dit betekent dat je de welpenwet en belofte voor de groep zegt en je welpen speltakteken en groepsdas krijgt. Vanaf dat moment kom je altijd in je welpenblouse en met je das om naar scouting.

De welpenwet en de belofte gaan zo:

Een welp speelt samen met anderen in de jungle.
Een welp is eerlijk, vriendelijk en zet door.
Een welp zorgt goed voor de natuur.
Ik beloof mijn best te doen een goede welp te zijn,
iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de welpenwet.
Jullie kunnen op mij rekenen.

Insignes

Zoals je inmiddels wel begrepen zult hebben, spelen we heel wat af bij de welpen. Daarnaast kun je bij ons ook een heleboel leren. Hiermee kun je insignes verdienen voor op je uniform.

Er zijn verschillende insignes over allerlei onderwerpen. Je verdient ze door opdrachten te maken. Soms doen we dit tijdens een draaidag, maar je mag ook zelf kiezen welk insigne je wilt halen of welke losse opdrachten je leuk vindt om te maken. Dit mag je dan gewoon thuis doen. Als je een opdracht hebt gemaakt, neem je je werkje mee naar scouting om aan de leiding te laten zien. Elke welp heeft een eigen insigneboekje in onze kast liggen waarin de leiding bijhoudt welke opdrachten je goed hebt gemaakt. Als je alle opdrachten van een insigne goed hebt gedaan, heb je een insigne gehaald. HIER kun je in een insigneboekje kijken.

Het insigne ‘varen’ kun je bij ons niet halen, omdat we geen watergroep zijn. ‘Nachtje kamperen’ is bij onze zomerkampen zo gebruikelijk, daar verdien je geen insigne mee. Voor de insignes vanaf 9 en 10 jaar moet je eerst toestemming van de leiding krijgen.

Je mag maximaal 3 complete insignes per jaar halen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook alleen losse opdrachten uitkiezen of helemaal niks met de insignes doen. Het uitreiken van insignes doen we tijdens een minifeestje waarbij de ouders ook welkom zijn.

insignes_welpen_scouting_axel