Insigne Geschiedenis

02 feb 2020

Wie waren de Esta’s? In welk verhaal speelden zij? Welke avonturen beleefden zij? Met deze vragen zijn de welpen begonnen aan het insigne GESCHIEDENIS.

Nee, we zijn geen school en gebruiken dit insigne niet als lessen in onze hoogst interessante vaderlandse geschiedenis. Wij houden het dichtbij; de geschiedenis van onze groep en haar directe omgeving.

Onze groep bestaat in september 35 jaar. De welpen bestaan dit jaar als landelijke speltak 100 jaar. Een mooi jaar dus om even achterom te kijken en te zien waar we vandaan komen.

Wat waren dan die Esta’s? Heel kort door de bocht zit het zo: Voor de leeftijdsgroep 7 – 11 jaar bestond er ooit alleen de speltak welpen voor jongens. Daar zijn later de kabouters voor meisjes bijgekomen. Voor jonge waterscouts kwam de speltak dolfijnen en gemengde groepen werden in de jaren 80 Esta’s, met een geheel eigen verhaal over ‘Het kind met de hoge hoed’. In onze groep hadden we Esta’s, compleet met eigen schilderingen in het lokaal, een flinke verkleedklerenkast, een toneel, boeken en echte Esta-programma’s.
Omdat veel groepen het jungle thema leuker vonden en voor scouting Nederland 4 speltakken in dezelfde leeftijd erg prijzig werd te faciliteren in een tijd waarin de subsidie drastisch werd verminderd, zijn we na 2010 Welpen geworden.
Het insigne Geschiedenis is een mooie gelegenheid om wat oude Esta-programma’s te spelen en verhalen voor te lezen uit ‘Het kind met de hoge hoed’.

Er staat natuurlijk meer op het programma:

Onze erevoorzitter en medeoprichter komt vertellen over het ontstaan van onze groep. De papa van Nicolas komt vertellen over wie we waren voor we ‘de 4 ambachten’ werden. We zijn benieuwd naar hun verhalen.

Natuurlijk zit er ook het nodige geknutsel in het insigne Geschiedenis. Onze totempaal is aan vernieuwing toe en de nesten gaan hun eigen nestschild maken. Bij de uitreiking van het insigne kunnen de ouders de resultaten bewonderen.

We gaan een bezoek brengen aan museum Het warenhuis om de geschiedenis van Axel te ontdekken. Ook gaan de welpen in Axel op zoek naar oude gebouwen, monumenten en beelden en hun betekenis en/of geschiedenis. We zullen foto’s maken en onderzoek doen op internet.

Maar natuurlijk wordt er ook gespeeld. Behalve oude Esta-programma’s gaan de welpen op zoek naar oudhollandse spelletjes om met elkaar te spelen. Dit brengt ons dan ook bij het huiswerk dat altijd bij een insigne hoort:

Zoek op internet of vraag aan je oma, opa of ouders wat er vroeger zoal gespeeld werd op straat. Maak er eventueel een lijstje van en neem dat mee naar scouting.
Vraag dan meteen wat er vroeger zoal op het menu stond. Hebben jullie een oud familierecept? Wat aten oma en opa vroeger? Schrijf het op, maak er eventueel een mooie tekening bij en neem het mee.

Op zaterdag 7 maart worden de insignes uitgereikt. Alle ouders en eventuele broertjes en zusjes mogen hierbij aanwezig zijn. Het precieze tijdstip laten we nog weten, maar reken op ergens rond 15.30u.

Marjo Reinders
9 februari 2020 15:50

Hartstikke leuk Tineke! Mooi verteld. Leuke activiteiten en interessante verhalen.. 👍