Insignes

17 feb 2013

Zoals je inmiddels wel begrepen zult hebben, spelen we heel wat af bij de welpen. Daarnaast kun je bij ons ook een heleboel leren. We geven geen cijfers en delen geen raporten uit; bij de welpen kun je insignes verdienen door je te verdiepen in verschillende onderwerpen.

Er zijn een heleboel verschillende insignes te verdienen. Ieder insigne heeft een eigen plaatje, naam en omschrijving.  Voor ieder insigne moet je weer andere vaardigheden leren. Als je alle vaardigheden van een insigne genoeg geoefend hebt, laat je aan de groep zien wat je geleerd hebt en krijg je van de leiding je insigne voor op je uniform. Meestal worden de ouders hierbij uitgenodigd, omdat het toch een beetje feestelijk moment is.

De vaardigheden voor een insigne oefen je met een groepje. Soms doet de hele groep hetzelfde insigne dat de leiding heeft gekozen en soms kies je met andere welpen samen welk insigne jullie willen verdienen. De leiding zal vertellen wanneer dat kan.

Een insigne is een uitgewerkt thema binnen een activiteitengebied. Er zijn 18 verschillende insignes te verdienen, waarvan 1 alleen voor waterscouts is en dat zijn wij niet:

Activiteitengebied Insignes
Internationaal Cultuur, wijde wereld
Veilig en gezond EHBO, koken
Samenleving Geschiedenis, samen
Identiteit Ik, thuis
Expressie Journalist, kunstenaar, show
Uitdagende scoutingtechnieken Knopen, spoorzoeken, varen (alleen waterscouts)
Buitenleven Natuur, weer
Sport & spel Spelexpert, sport

Voor de oudste welpen zijn er nog 5 speciale vaardigheidsinsignes om alvast te oefenen voor de overgang naar de scouts:

leiding voor één keer, nachtje kamperen, kampvuur, pionieren en zakmes.