Gezondheidscheck coronavirus

29 okt 2020

We prijzen ons gelukkig dat scouting nog steeds mag. Er zijn natuurlijk wel voorwaarden om het zo veilig mogelijk voor iedereen te houden.

Door de strengere maatregelen rondom COVID-19 zijn wij genoodzaakt bij elke draaidag een gezondheidscheck te doen. Om niemand naar huis te moeten sturen en files bij het hek te voorkomen, doet iedereen thuis alvast de gezondheidscheck.

Als je ook maar één van de volgende vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, kom je niet naar scouting:

• Heb je in de afgelopen 24 uur last gehad van hoesten, verkoudheid, koorts of verhoging, benauwdheid, verlies van reuk en/of smaak?
  • Heb je op dit moment een huisgenoot of gezinslid met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  • Is bij jou in de afgelopen 7 dagen het coronavirus vastgesteld?
  • Heb je een huisgenoot of gezinslid waarbij het coronavirus is vastgesteld en heb je in de afgelopen 10 dagen contact met hem/haar gehad terwijl deze persoon nog klachten had?
  • Ben je in quarantaine omdat je in contact bent geweest met iemand waarbij het coronavirus is vastgesteld?
  • Ben je in quarantaine omdat je in een ‘code oranje of rood’ land bent geweest?

Ook in de volgende gevallen kom je niet naar scouting:

• Je bent in afwachting van een coronatest of van de uitslag van deze test
  • een huisgenoot is in afwachting van een coronatest en deze persoon heeft koorts en/of benauwdheidsklachten
  • Je bent negatief getest maar hebt nog klachten (zoals verkoudheid, koorts, etc.)
  • Je bent net terug uit een land met een negatief reisadvies

Wat meer algemene afspraken blijven voorlopig de norm:

• Onze jeugdleden hoeven onderling geen afstand te houden, maar de leiding wel, zowel van elkaar als van de jeugdleden. De enige uitzondering hierop is dat welpenleiding geen afstand hoeft te houden van welpen
  • Ouders mogen niet het terrein op en houden ook buiten de poort onderling 1,5m afstand. Blijf bij je fiets of in de auto, zodat het bij het hek niet te druk wordt
  • We draaien zoveel mogelijk buiten. Jeugdleden hebben daarom altijd regenkleding bij zich
  • Als het echt niet anders kan, draaien we binnen, maar wel met open ramen/deuren om goed te ventileren, dus kleed je warm aan
  • Om eventueel bron-en contactonderzoek mogelijk te maken, houden we bij wie wanneer aanwezig zijn
  • Mocht er op zeker moment een coronabesmetting in de groep zijn, dan informeren we alle ouders
  • Bij het betreden van ons terrein moet iedereen de handen ontsmetten
  • Was altijd goed je handen nadat je naar de wc bent geweest
  • We geven elkaar geen hand
  • Als je eens per ongeluk moet hoesten of niezen, doe dit in je elleboog. Ben je verkouden, blijf dan thuis

Buiten spelen is en blijft hartstikke gezond. Daarom doen wij zolang mogelijk waar we goed in zijn, leuke en uitdagende scoutingprogramma’s maken voor onze jeugdleden!