Dodenherdenking 2023

12 apr 2023

Op donderdagavond 4 mei is het dodenherdenking. Scouting draagt daar van oudsher haar steentje aan bij. Dit doen we ook in Axel. Hier wordt vooral stilgestaan bij de inzet van jonge Poolse soldaten die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid. Elk jaar opnieuw worden hun namen genoemd op de Poolse begraafplaats aan de Burchtlaan, een indrukwekkend ritueel. Om 20.00u is er de herdenking en houden we een minuut stilte bij het Poolse monument aan de Zeestraat.

Met onze groep lopen we in formatie achter de fanfare aan, dragen daarbij de Poolse en Nederlandse vlag en nemen de boeketten en eventuele kransen mee naar de begraafplaats en het monument. Samen met kinderen van de Axelse basisscholen assisteren we bij het leggen van de bloemen. Het is een eervolle taak die ons doet stilstaan bij het belang van vrede en saamhorigheid.

Voor explo’s en scouts zien we dit als een reguliere draaidag, maar dan op een ander moment. We gaan er van uit dat iedereen aanwezig is. Kun je echt niet, geef dit dan tijdig door aan de leiding.
Voor welpen is het iets vrijblijvender. Bedenk zelf of je welp dit al kan. Maar zeker de wat oudere welpen kunnen hier goed aan meedoen.
Je mag natuurlijk altijd als toeschouwer de herdenking bijwonen en het je welp op die manier laten meemaken.

We verzamelen tussen 18.30u en 18.45u bij cultureel centrum de Halle aan de Rooseveltlaan in Axel. Iedereen heeft een nette lange broek aan en natuurlijk het uniform met das. Bij slecht weer mag je natuurlijk je jas aan.
Heb je nog een speldje van de vorige herdenking, doe dit dan op de linkse zak van je blouse.
Rond 20.30u zijn we terug bij de Halle.