Insigne Wijde Wereld deel 2

29 nov 2015

Veel welpen kwamen afgelopen zaterdag met werkstukjes over scouting in een land naar keuze. Het ziet er allemaal geweldig uit. Voor de welpen die het nog niet gemaakt hebben: wel doen hoor!!

We begonnen deze keer de middag heel spannend: we hadden live contact met Baloe die op dit moment in Bali is. De welpen wilden weten hoe laat het daar was (7 uur later dus ongeveer 21.00u), hoe warm (33 graden), maar toch vooral wanneer Baloe terugkomt.. na de kerstvakantie en als het goed is neemt ze onze insignes mee!

Deze keer hebben we gedaan wat welpen zoal in verre vreemde landen doen bij scouting:

• Arabische welpen leren water te zuiveren, ook al begrijpen wij niet helemaal waarom je zoiets zou leren als je in de woestijn woont. Wij hebben met eenvoudige middelen water gezuiverd; een paar petflessen, waarvan de bovenste helft eraf gesneden en vervolgens op z’n kop in de onderste helft gestoken, dienden als basis. Vervolgens zijn we gaan filteren door verschillende dingen in de bovenste helft te doen, zoals kiezelsteentjes, schelpen, zand en stokjes en er dan vies slootwater door te gieten. Ook hebben we zuiveringstabletten gebruikt. Vervolgens hebben we gekeken wanneer het water er het schoonst uit zag. En nee, voor de zekerheid hebben we het niet geproefd!
  • dat proeven hadden we best kunnen doen, want we hebben ook geleerd hoe we een ORS drankje moeten maken van gekookt water, suiker en zout; het perfecte middel bij diarree, dat ervoor zorgt dat je niet uitdroogt. In Zuid-Afrika leren kinderen bij scouting dit drankje te maken en uit te leggen aan leeftijdgenoten hoe ze dat zelf kunnen doen en wanneer ze het moeten gebruiken
  • Koreaanse welpen maken regelmatig doosjes voor vluchtelingenkinderen met spulletjes erin die ze goed kunnen gebruiken, zoals potloden, schriften, tandenborstels, iets te spelen en ga zo maar door. In Nederland is dit inmiddels een actueel thema, dus hebben we de welpen eens laten nadenken wat ze zoal aan leeftijdgenoten die op de vlucht zijn zouden geven. Vervolgens hebben ze van waardeloos knutselmateriaal zogenaamde ‘vluchtenlingendoosjes’ mogen samenstellen
  • sommige welpen hebben posters gemaakt met hoe zij denken dat het er elders op de wereld uitziet

Kortom, het was een volle middag in het kader van het insigne Wijde Wereld. Natuurlijk hebben de welpen ook weer huiswerk mee gekregen: schrijf een verslag van wat je gedaan en geleerd hebt deze middag.
Voor de welpen die er niet bij waren is het volgende huiswerk:

• zoek op internet een recept voor een ORS drankje, schrijf het op, maak het thuis en proef een slokje
  • maak een lijstje van wat jij allemaal aan een vluchtelingenkind zou geven, wat denk je dat zo’n kind echt nodig heeft
  • maak met plaatjes uit bijvoorbeeld tijdschriften of van internet een kleine poster over een ander land naar keuze

Neem 12 december je huiswerk mee. Na de kerstvakantie worden de insignes uitgereikt. De ouders worden daarvoor nog uitgenodigd. Maar denk eraan wat we hebben afgesproken: je krijgt alleen je insigne als je alle opdrachten hebt gedaan!

12 december werken we nog één keer aan het insigne; daarvoor hebben we een gast uitgenodigd..