Insigne wijde wereld deel 3

13 dec 2015

Op zaterdag 12 december hadden we bezoek in de groep van Wout, die een halve wereldreis heeft gemaakt en daarover kwam vertellen. De welpen hebben zijn paspoort mogen bekijken, met alle stempels erin van de landen die hij heeft bezocht. We weten nu dat hij 14 kg bagage in zijn rugzak had zitten en dat je je bagage het best oprolt, zodat het niet verkreukt en het makkelijker uit je tas te halen is. Goede loopschoenen, een paar T-shirts, wat ondergoed, een trui, zijn paspoort en portemonnee en natuurlijk zijn camera waar hij prachtige foto’s mee heeft gemaakt, gingen mee in de tas. Zijn kleren wassen, kon hij vaak erg goedkoop laten doen, wat wel zo handig is als je niet veel mee kunt nemen. Ook moest hij voor zijn reis spuiten halen om te voorkomen dat hij onderweg ziektes zou oplopen die je normaal gezien in Nederland niet zult krijgen.
Wout is begonnen in Zuid-Amerika waar hij o.a. het Christusbeeld van dichtbij heeft gezien dat hoog boven de stad Rio de Janeiro in de bergen staat. De verborgen stad van de Inca’s, Machu Picchu, heeft hij bezocht, wat nog een flinke trip de bergen in was.
Na Zuid-Amerika was Nieuw-Zeeland aan de beurt, een bijzonder land, een enorm eiland, wat vanaf Nederland gezien het verst weg ligt. Tijdens het zomerkamp hebben de welpen een Haka geleerd, een traditionele strijddans van de Maori’s, de oorspronkelijke bewoners van dit eiland. En een aantal welpen kennen de films van Lord of the rings, die in Nieuw-Zeeland zijn opgenomen.
Vanuit Nieuw-Zeeland is Wout naar Zuidoost Azië gegaan, waar onze eigen Baloe ook op reis is, de reden waarom we juist nu dit insigne doen.
Wout heeft een aantal hele mooie foto’s laten zien, waar de welpen met de nodige ohh’s en ahh’s op reageerden. Kortom, we hebben allemaal genoten en veel geleerd van zijn verhaal. Wout heeft het insigne wijde wereld met glans verdiend, maar moet er nog even op wachten, omdat ze bij Baloe in de rugzak zitten.

Het tweede deel van de middag hebben we besteed aan tekeningen maken voor en brieven schrijven aan een scoutinggroep ergens in Engeland. Als het goed is, krijgen we binnenkort het adres van een groep waar we onze post naartoe kunnen sturen en dan hopen we natuurlijk ook post terug te krijgen.

Huiswerk: voor de welpen die er niet bij zijn geweest deze dag: schrijf een brief(je) in het Engels en/of maak een tekening waarmee je duidelijk maakt wat wij zoal doen bij scouting en waarom je het leuk vindt bij ons in de groep.

Al het huiswerk moet uiterlijk 16 januari ingeleverd zijn. Die dag worden de insignes uitgereikt. Een uitnodiging voor de ouders volgt nog.