Insigne Wijde Wereld

15 nov 2015

Baloe is op reis in Zuidoost Azië. We vertellen de welpen regelmatig waar ze op dat moment is. Na de kerstvakantie is ze terug in de groep. Ondertussen gaan de welpen 3 zaterdagmiddagen en thuis aan de slag met het insigne Wijde Wereld. Dit insigne gaat over hoe scouting over de wereld is verspreid en hoe scouting er in de verschillende landen uitziet. Maar ook over de rechten van het kind en wat dat met scouting te maken heeft. Als Baloe terug is van haar reis zal zij de insignes uitreiken aan de welpen. Maar insignes krijg je niet zomaar, daar moet je behoorlijk wat voor doen. Ook thuisopdrachten horen erbij.

Internet is bij dit insigne een uitkomst, zowel bij de welpen thuis als in ons gebouw. Door gebruik te maken van internet kunnen ze op zoek naar scoutinggroepen in andere landen. En dat moeten er heel veel zijn, want wereldwijd zijn er meer dan 38 miljoen mensen/kinderen lid van scouting, zelfs in de armste landen. De invulling van de programma’s is misschien anders dan bij ons, waar er bijna altijd een kant en klaar programma voor de kinderen is gemaakt dat vooral uit spelen bestaat.

Afgelopen zaterdag hebben we samen met de welpen al onderzoek gedaan op internet. Zo weten we nu dat meisjes welpen in Egypte Brownies worden genoemd en welpen in IJsland Dragons (draken) heten. In IJsland hebben de verschillende speltakken een andere kleur das. Dat is bij ons niet zo; bij ons heeft elke groep een eigen das, maar dragen de verschillende speltakken binnen de groep dezelfde das. In Zuid-Afrika helpen scouts mee bij het voorlichting geven over allerlei zaken aan leeftijdgenoten, bijvoorbeeld over hoe je een ORS drankje maakt als je veel last hebt van diarree, iets wat in Afrika erg handig is om te weten. Zo zijn er vast nog veel meer verschillen.

De opdracht bij dit insigne is op onderzoek te gaan, hoe jong de welpen ook zijn. Ze hebben wel wat hulp nodig, ook bij de opdrachten die ze mee naar huis krijgen. Dus papa’s en mama’s, maak samen met je welp wat tijd vrij voor dit insigne. En geef ze vooral de mogelijkheid de computer te gebruiken om de thuisopdrachten te kunnen maken, want ze willen allemaal het insigne verdienen.

thuisopdracht: Alle welpen hebben een land gekozen. Thuis moeten ze uitzoeken hoe het met scouting zit in dit land. Schrijf of type alles wat je vindt op een A4 waar je natuurlijk eerst je naam op zet. Er mogen ook plaatjes van bijvoorbeeld de uniformen bij.
Vragen waar we bij deze eerste thuisopdracht antwoord op proberen te vinden zijn:

• Hoe ziet scouting er in andere landen uit, welke uniformen worden er gedragen
  • Hoe heet scouting in dit land
  • Hoe groot is scouting in dit land
  • Hoe heten welpen in dit land en hoe heten de andere speltakken
  • Wat doen de welpen in dit land bij scouting
  • verdienen ze daar ook insignes

Tips: Op Wikipedia (Engelstalig) is veel te vinden over scoutinggroepen in het buitenland. Maar je kunt ook bij Wikipedia NL ‘scouting’ als zoekterm gebruiken en zien hoever je komt. De zoekterm ‘scouting world uniform’ levert veel informatie over de verschillende uniformen op.

Op 28 november willen we dat deze 1e thuisopdracht ingeleverd wordt. Die middag en op 12 december werken we verder aan het insigne. Veel succes allemaal!