Insigne Kunstenaar

02 feb 2023

Wat is er leuker dan spelenderwijs leren beeldhouwen, of zelf mogen kliederen met verf of klei? De meeste welpen zijn gek op knutselen, tekenen of kleuren. Het insigne Kunstenaar speelt daar op een bijzondere manier op in.

Eerst nog maar eens vertellen wat een insigne is. Kort door de bocht is dat een plaatje voor op het uniform, een patch, maar dan speciaal ontworpen voor de welpen. Insignes kunnen de welpen verdienen door allerlei opdrachten te maken, zich ergens in te verdiepen, dus iets te willen leren over een bepaald onderwerp.
Bij het insigne kunstenaar zullen de welpen kennismaken met verschillende kunstschilders en hun speciale manier van schilderen. Natuurlijk mogen ze ook zelf in de huid van een kunstschilder kruipen en een schilderij maken. Maar er is veel meer te ontdekken bij het insigne kunstenaar. De welpen gaan spelen met klei, hakken in kalkzandsteen, knutselen met een oude sok, zelf verf en kwasten maken en daarmee schilderen, en misschien zelfs naar een musical in het theater.
Bij een insigne hoort altijd wat huiswerk. In dit geval maken de welpen thuis een sok-pop. Hiervoor krijgen ze materiaal mee naar huis, maar een naald, wat garen en een schaar zullen ze thuis wel nodig hebben. Er mag geholpen worden, maar neem het vooral niet van ze over. Welpen kunnen meer dan je denkt.

Mocht je welp per ongeluk een keer een programma-onderdeel van het insigne missen, dat kan natuurlijk gebeuren, krijgt het daarvoor ook een opdracht om thuis te maken en in te leveren. Een insigne krijg je niet cadeau, de welpen moeten er echt iets voor doen. Bedenk wel altijd dat het geen wedstrijd is, er worden geen cijfers uitgedeeld. Het gaat vooral om de lol van het creatief bezig zijn of te ontdekken dat je er niks aan vindt en dan toch door te zetten.

Om voldoende afwisseling in ons programma te houden, gaan we niet elke week in het welpen-ateliers aan de slag. We zullen nog steeds buiten spelen, al dan niet in het bos en het programma afwisselen met scoutingtechnieken. We houden jullie in elk geval op de hoogte van de vorderingen. En, zodra we de afronding van het insigne naderen, zullen we jullie uitnodigen voor een heuse expositie. Want natuurlijk stellen we het prachtige werk van onze welpen trots ten toon en krijgen ze het insigne in het bijzijn van de ouders.