Insigne Thuis

17 feb 2013

De welpen zijn begonnen met het insigne ‘Thuis’. De groep is verdeeld in 3 kleinere groepjes op leeftijd en scoutingervaring. We hebben gepraat over wat ‘je thuis voelen’ betekent en waar de welpen zich zoal thuis voelen. Hierna mochten de welpen hun eigen droomslaapkamer ontwerpen. Enthousiast hebben de welpen hier een uurtje aan gewerkt. De resultaten zijn tijdens de presentatie op 2 maart te zien.

Vervolgens hebben we gepraat over je ‘thuis’ schoon houden, waarom dat belangrijk is en wie er thuis allemaal wat doet aan schoonmaakklussen. Blijkt dat ondanks alle emancipatiepogingen van tientallen jaren de mama’s nog steeds de grote schoonmakers zijn. De meeste welpen blijken thuis wel taken te hebben, bijvoorbeeld de eigen kamer opruimen, de tafel dekken en afruimen, helpen met de afwas, het eigen bed opmaken, de hond uitlaten, etc.

Hierna hebben we een schoonmaakestafette gedaan, waarbij alle welpen in wedstrijdvorm een taak te doen kregen. Fanatiek werd er geveegd, gepoetst en de was opgehangen. Welpen kunnen meer dan je zomaar zou denken.

Alle welpen hebben een huiswerkformulier mee gekregen waarop een aantal schoonmaakklussen staan die ze de komende 2 weken thuis moeten doen. De papa’s en de mama’s vragen we hieraan mee te werken, laat de kinderen poetsen en zet een vinkje achter de gedane klus. Op 2 maart moeten deze formulieren ingeleverd worden, zodat we zeker weten dat alle welpen hun insigne echt verdiend hebben.