Scoutingtechnieken

08 apr 2013

De welpen zijn druk in de weer met scoutingtechnieken. Afgelopen zaterdag hebben ze op Drieschouwen les gehad van de scouts. Ze weten nu hoe je een platte knoop maakt, links over rechts, rechts over links en wat een oud wijf is. Ook de mastworp en de kruissjorring hebben ze geleerd, eerst geoefend op grote palen en daarna hebben ze onder leiding van de scouts met klein hout een vlot gebouwd met de mastworp en kruissjorring. Zo hebben de scouts ook meteen weer hun pioniervaardigheden kunnen oefenen.

Volgende week gaan de welpen leren hoe je veilig met vuur om kunt gaan en worden er bij het uiteindelijke kampvuur natuurlijk kampvuurliedjes gezongen.

2 weken terug hebben de welpen geoefend met het kompas en verschillende routetechnieken. Voor een speurtocht kun je natuurlijk gewoon touwtjes ophangen of foto’s maken die gevolgd moeten worden, maar met smileys, kruispunten en strippenkaarten wordt het een stuk uitdagender om de juiste weg te vinden. De theorie is behandeld, nu de praktijk nog. Dit doen we op zaterdag 20 april in Hulst. De welpen worden die dag om 13.30u verwacht op het ’s Gravenhofplein. Daar kunnen ze ook om 16.00u weer opgehaald worden. Probeer zelf meerijden met elkaar te regelen. Ze hebben die dag een dagrugzak met goede schouderbanden nodig, gevuld met een regenpak (tenzij 100% zeker is dat het droog blijft) en een flesje water. Wij doen er dan nog een pakje sap en iets lekkers bij. Natuurlijk heeft iedereen het uniform aan, de das om en goede loopschoenen aan. Afhankelijk van de temperatuur heeft iedereen een trui of jas aan, maar we hopen natuurlijk op schitterend voorjaarsweer zodat zelfs het uniform halverwege de middag uit kan.