Schoenmaatjes in Ghana

19 jan 2014

Internationaal’ is één van de acht activiteitengebieden bij scouting.  Ons programma hoort zo in elkaar te zitten dat alle acht de gebieden ongeveer evenveel aandacht krijgen. Dus toen we gevraagd werden aan een speciaal scouting Schoenmaatjes project mee te doen, was de leiding meteen vóór. Toen we het de welpen vertelden, bleek dat veel welpen dit al afgelopen najaar op school hebben gedaan. Dat wisten wij niet. Hun reactie? Juist daardoor, door de herkenning, doordat ze er zelf ook iets over kunnen vertellen, zijn de kinderen enthousiast. Omdat het de ouders geen geld hoeft te kosten als ze dat niet willen, hopen we dat zij de kinderen willen stimuleren in hun enthousiasme  en samen met hen nog eens kritisch in de kinderkast willen kijken om te zien wat ‘over’ is en waar een kind in Afrika blij mee gemaakt kan worden. De leiding heeft in de welpenkast al rugtasjes, linnen tasjes, notitieblokjes, bellenblaas, nieuwe lege drinkflessen en zaklampjes gevonden die we weg gaan geven.
De aanwezige welpen (en ook de scouts) hebben een folder meegekregen met daarin voorbeelden van spulletjes die ingeleverd mogen worden, naar de ouders is per e-mail een brief met extra uitleg gestuurd en op de website vertellen we wat we zoal doen rondom dit project.
Onze schoenendozen worden verstuurd naar Ghana, omdat scouting Nederland met de twee scoutingorganisaties in Ghana een partnership heeft en er daardoor op landelijk niveau veel contacten zijn met Ghana. De schoenendozen van vele scouts uit Nederland gaan kinderen uit Ghana naar school helpen waardoor ze later als ze groot zijn meer kans maken op een baan en daarmee een eigen inkomen.
Met de welpen zullen we de komende tijd dan ook veel spellen spelen die met Ghana te maken hebben. Zaterdag 18 januari zijn we begonnen met een kennismakingsspel. Via korte stukjes informatie over allerlei onderwerpen werd het voor de welpen gedurende het spel steeds makkelijker vragen te beantwoorden over die onderwerpen. Denk hierbij aan vragen als: waar ligt Ghana, hoever van Nederland vandaan, hoeveel gsm’s zijn er in Ghana in gebruik, welke ziektes kun je krijgen van het drinken van vies water, hoe wordt gekocht drinkwater in Ghana naar huis vervoerd, wat is de munteenheid van Ghana, hoeveel kinderen zijn er in Ghana lid van een scoutinggroep, wat doet scouting in Ghana…en nog veel meer vragen. Ondertussen werd er flink gerend en gezocht, want de vragen hingen overal in en rond het gebouw en alleen door het goede antwoord te geven, konden de verschillende groepjes door het spel heenkomen.
Op zaterdag 25 januari gaan we een 'marktspel' spelen. Ook maken we die middag kennis met een aantal kennissen van Shanti die in een dorpje in Ghana wonen.