insigne 100 jaar welpen

16 apr 2020

Dit jaar bestaan de welpen in Nederland 100 jaar. Om dit te vieren is er o.a. een tijdelijk insigne te verdienen. Dit is heel bijzonder, omdat het echt alleen maar dit jaar verdiend kan worden. Het was natuurlijk de bedoeling dit met alle welpen van onze groep samen te doen, maar daar kwam een vervelend virus tussen. Daarom hebben we er een thuis-insigne van gemaakt, zodat jullie straks toch dit bijzondere insigne op het uniform kunnen dragen.

Daar moet je natuurlijk wel wat voor doen! Hieronder staat de lijst met opdrachten. Je mag zelf weten in welke volgorde je de opdrachten maakt. Van elke gemaakte opdracht stuur je een foto/document in en we zien graag dat je elke week minimaal 1 opdracht doet. Dit betekent dat ongeveer half mei alles ingeleverd is. Papa’s en mama’s mogen helpen, maar je doet natuurlijk zoveel mogelijk zelf. Heel veel plezier!

Om de opdrachten te kunnen maken, kijk je op de speciale website van 100 jaar welpen: https://100jaarwelpen.scouting.nl/ Lees bij de verschillende menu’s de blauwe, in grote letters geschreven stukjes, zodat je weet waar het allemaal over gaat.

• Luister naar de podcast met de verhalen van Dahinda (Thema/Verhalen en podcast) of download en lees de verhalen en maak van 1 verhaaltje een stripverhaal of tekening, of kleur 1 van de kleurplaten (Thema/Dahinda). Er staan al 8 verhalen op de website en je kunt ook zien wanneer de volgende verhalen komen
  • Tijd voor taart: maak een taart(je) om te vieren dat de welpen in Nederland 100 jaar bestaan. Schrijf het recept op en maak een fotoverslag en daarna natuurlijk lekker smullen thuis
  • Deze mag, maar is niet verplicht: zoek op internet of facebook een andere welpen groep en stuur ze een berichtje. Vertel dat je bezig bent met het insigne 100 jaar welpen. Vraag daarin hoe zij 100 jaar welpen vieren nu er geen scouting opkomsten zijn. Schrijf op met welke groep je contact hebt gehad, wat je hebt gevraagd en wat het antwoord is
  • Kijk bij Junglebook of Records welke recordpoging je leuk zou vinden om te doen of verzin zelf een originele recordpoging die we later in het jaar misschien met de groep kunnen doen
  • Maak de kennis quiz als je dat nog niet gedaan hebt. Hij zat ook bij het insigne geschiedenis

Een kennis quiz. Alles is op internet te vinden, bijvoorbeeld op scoutpedia.nl onder het portaal geschiedenis:

1. Wie heeft scouting bedacht?
  2. In welk jaar begon hij hiermee?
  3. Op basis van welk verhaal is de speltak welpen bedacht?
  4. Wie schreef dat verhaal?
  5. In welk jaar is de eerste Scoutinggroep in Nederland opgericht?
  6. In welk jaar werd in Nederland de eerste speltak welpen officieel gestart?
  7. Voor welke leeftijdsgroep zijn de welpen?
  8. Naast welpen waren er in Nederland eerder nog 3 andere speltakken voor dezelfde leeftijdsgroep. Hoe heten deze speltakken?
  9. Sinds welk jaar spelen alle jongens en meisjes in de jungle onder de naam welpen?
  10. Maak een tekening van jouw favoriete jungledier