Insigne geschiedenis, deel 3

27 feb 2020

We vervolgen het insigne Geschiedenis met het verhaal van Richard, een welpenvader die zelf ook al een groot deel van zijn leven lid is van scouting. Eind jaren ’80 als verkenner in Axel begonnen, werd hij leidinggevende bij een groep in België en toen ze hem daar te oud vonden worden, bij de groep in Kloosterzande. Op dit moment is hij geen lid van een groep, maar wel van scouting Nederland. Dat kan dus ook. Richard heeft 5 wereld jamboree’s meegemaakt; in 1995 in Nederland (Dronten) en verder in Chili, Thailand, Engeland en Zweden. Bij een Europese jamboree in Polen heeft hij zijn vrouw Justyna leren kennen, in onze groep tegenwoordig begeleidster van de explo’s. Richard zit nu in de organisatie van Intercamp, een jaarlijks internationaal scouting kamp, een kleine jamboree zeg maar.
Richard vertelt de welpen het een en ander over scouting in Axel voor de vier ambachten groep, die we nu zijn, bestond.
In 1907 zijn Baden Powel en zijn vrouw begonnen met scouting. In Axel heeft scouting vanaf 1919 bestaan. We hebben hier katholieke en openbare groepen gehad. En lang zijn jongens en meisjes gescheiden geweest in eigen groepen.
Aan de katholieke kant kenden we verkenners, de Gregoriusgroep van 1933 – 1941, de Kennedygroep tot 1976 en de Katholieke gidsen tot 1973.
In 1941 werd scouting door de Duitse bezetter verboden. Scoutingleden werden als veel te handig gezien, dus potentieel gevaarlijk. Toch kwamen de verkenners stiekem bij elkaar.
Openbare groepen hadden padvinders, zoals de Ottawah groep, tot 1958, genoemd naar de hoofdstad van Canada als eerbetoon aan het Poolse leger dat onderdeel was van het Canadese leger en Axel heeft bevrijd. Er was ook een meisjesgroep vanaf 1945 de Szydlowski groep, genoemd naar de kolonel van dat Poolse leger.
In 1968 werd Jonkheer de Casembroot groep opgericht en is in 1973 gefuseerd met de Oda groep, wat een katholieke gidsengroep was. Zo kwamen in Axel de jongens en meisjes in dezelfde groep terecht. Jonkheer de Casembroot was ooit commissaris van de Koningin in Zeeland en komt uit een familie van herenboeren. Vandaar de korenaar op de das die door enkele oud-leden van deze groep is meegenomen naar onze huidige groep, de 4 ambachten. Zo liet de leiding zien dat ze al eerder lid waren van een andere groep.
Lang geleden is scouting in Axel begonnen op het terrein van de paarden club en na heel wat omzwervingen zitten we daar alweer heel wat jaren opnieuw en in ons eigen gebouw.
Richard heeft nog veel oude uniformen uit de geschiedenis van scouting in Axel, wat erg leuk was voor de welpen om te zien.
Op dit moment is Koningin Maxima beschermvrouwe van scouting in Nederland. De allereerste beschermheer van de padvinders was Prins Hendrik.