Insigne geschiedenis, deel 4

08 mrt 2020

We naderen het einde van ons insigne Geschiedenis. De welpen hebben van alles gehoord over de geschiedenis van scouting in Axel en hebben verschillende spellen gedaan en verhalen gehoord uit het vroegere programma ‘Het kind met de hoge hoed’ van de Esta’s. Zelfs de klassieke muziek ontbrak hierbij niet.
Aan ouders, opa’s en oma’s is gevraagd wat ze vroeger speelden en aten. Vooral stoepranden bleek populair en natuurlijk hebben we dat met elkaar gespeeld, net als spijkerpoepen en steltlopen, wat trouwens helemaal niet makkelijk is. De meeste welpen kunnen nog geen 2 stappen zetten op stelten. Heb je nog oude stelten liggen of wil je voor ons een paar maken, dan houden we ons aanbevolen!
Natuurlijk hebben we museum ‘Het warenhuis’ bezocht, een aanrader in Axel. Ben je er nog niet geweest? Echt eens doen en laat je dan rondleiden door je welp.
Er is een nieuwe welpen totem gemaakt en er zijn nest-wapenschilden ontworpen en geschilderd. Terugkijken is leuk, vernieuwing ook.

Volgende week zaterdag, 14 maart, worden de insignes uitgereikt. In ons lokaal ligt dan een kleine presentatie. Alle welpen mogen hiervoor echte oude voorwerpen en/of spelmateriaal meenemen.
De lijstjes met spelletjes en recepten liggen er natuurlijk ook. Heb je nog geen lijstje gemaakt? Snel doen dan en meenemen.
Om 15.00u staat de koffie en thee klaar en hopen we voor elke welp bezoek te ontvangen. Natuurlijk gaan we met z’n allen nog een typisch oud scoutingspel spelen, dus trek vooral makkelijke kleding en schoenen aan. Rond 16.00u hebben alle welpen hun insigne ontvangen en sluiten we de middag af.

In Nederland bestaat de speltak Welpen dit jaar 100 jaar. Hier gaan we vanaf de volgende draaidag aandacht aan besteden.