Insigne Knopen

20 mrt 2021

Insignes zijn leuke plaatjes voor op het uniform. De welpen kunnen die verdienen door vaardigheden te leren. Dat kan van alles zijn binnen de verschillende spelgebieden van scouting.

De keer gaan de welpen aan de slag met het insigne knopen. Speciaal daarvoor draait Baloe twee zaterdagen mee. Baloe weet alles van knopen en hoe je die kunt inzetten om leuke voorwerpen mee te maken.

Vorige week hebben de welpen een aantal knopen geleerd die we natuurlijk een paar weken blijven herhalen. Ook hebben ze verschillende soorten touw gezien en weten nu waar die zoal voor gebruikt kunnen worden. In het water gebruik je ander touw dan op het land, anders krijg je de knopen er nooit meer uit. En  om een trui te breien heb je weer ander touw (garen) nodig dan wanneer je een knoop aan je uniform moet maken.

veel creatief werk bestaat uit knopen; vlechten, armbandjes maken, breien, haken, scooby doo, werken met paracord zijn daar voorbeelden van. De welpen kunnen dan ook kiezen welke creatieve techniek ze willen leren.
En wat doe je als je wilt touwtjespringen met de hele groep? Hoe maak je dan een extra groot springtouw? We zullen zien of dat lukt.

Met knopen kun je allerlei spelletjes bedenken. Zo kun je met een knopenkoord routes uitzetten, knopen kun je een waarde geven en er rekenspelletjes mee spelen, met kimspelen kun je testen of de knopen onthouden worden, enz.

Tijdens het insigne leren de welpen ook een kruissjorring maken, zodat ze palen en stokken met elkaar kunnen verbinden. In het bos gaan we deze techniek gebruiken en met takken en sisaltouw leuke objecten maken.

Kortom, in vier draaidagen gaan de welpen van alles leren over knopen en dat doen we natuurlijk op een leuke scoutingmanier. Meedoen is bij iinsignes altijd belangrijker dan ‘slagen’. Dus geen paniek. En kun je er een keer niet bij zijn, dan krijg je misschien wel een opdracht voor thuis, zodat je toch kunt mee doen.